iftar di JPN

3

Written on 9/22/2008 11:01:00 PM by Ummu Suhaib

Assalamualikum wr. wb.

Hari ini hari ke 22 puasa..hatiku mulai rasa sedih sebab x lama lagi ramadan berakhir..aku rasa banyak lagi amal2 yang patut di buat tapi x terbuat..Ya Allah berilah kekuatan untuk hambaMu ini
beramal ibadah ikhlas untukMu semata2,buangkan rasa malas dan letih yg selalu bersarang dalam diriku ini..Jadikan daku sentiasa ingat betapa mahalnya bulan Mu ini..Amin Ya Allah Ya Rabbulalamin.
Hari ini aku telah di jemput memberi sedikit input dalam slot sembang2 sempena program iftar dan khatam quran di Pejabat Pendidikan Negeri...yg terletak tidak jauh dari taman rumahku..ada 2 org penceramah di jemput..ia itu ustazah Sazaliah sahabat seperjuangan dlm dakwah juga bertugas sebagai guru Sek Teknik JB. yg kebetulan terletak berjiran dengan pejabat JPN.
Rasa kelakar pun ada n heran pun iya..mengapa lah aku di jemput..Aku bukannya biasa memberi ceramah yg formal. Tapi di fahamkan hanya untuk share pengalaman sebagai ibu yang ramai anak dan masih bergiat dalam masyarakat...jadi aku pun setujulah,,nama program pun sembang2..Aku fikir tidak ada salahnya..mudah2an ianya suatu yg bermanafaat bagi diri ku dan orang2 di situ..

Rasa gelabah jugak..sebab di depan kita ada tuan pengarah dan pegawai JPN dan keluarga..tapi berkat doa..aku tak lah rasa teruk sgt..aku hanya bayangkan mereka di depanku semuanya manusia seperti aku juga..yg boleh menerima kelemahan dn kelebihan org,..so,,relax lah sket. Aku x berapa puas hatisebab soalan pegerusi x sama spt yg d beritahu sebelum tu..jadi aku rasa jawapan yg aku beri tidaklah sekemas yg aku prepare. untuk soalan yg di beri sbelum tu....dengan masa yg agak suntuk..aku rasa agak terkilan,,rasa x puas..tapi ok lah jugak..ianya 1 pengalaman yg agak unik untuk diriku ini..Hari ini kami sekeluarga di jemput ifter bersama..aku dtg awal, suami n anak2 dtg kemudian,,tapi mereka sempatlah tengok mamanya bercakap atas pentas tu..wonder ape yg mereka fikirkan..masa aku bercakap tu..he he he.
ok cukuplah pasal tu..tilawah Quran aku sudah kekalahn hari..ramadan ke 22..tapi tilawah dah tertiggal ,baru juz 21..gara2 false alarm uzur..tapi masa tu..memang yaqin uzur sbab memang dah due..tapi berhenti beberapa jam slepas tu..

Aku tahu aku agak slow. ramai jgak teman2 yg dah katam, ada gak yg dah ulang 2 kali..masyaAllah..mereka yg tahu bahasa Arab senanglah,,bca aje boleh faham makna dan boleh hayati,,macam aku ni,,kene lah baca translationnya baru lah faham..manalah x lambat..
tapi..x melemahkan semangatku..sangat nikmat membaca Al Quran ni..banyak cerita..aku selalu macam tenggelam dalam cerita2 yg Allah sampaikan kpd kita..cara Allah turun kan perintah n larangan..ancaman n khabar gembira..kadang2 rasa tenggelam di buai dalam dodoian Yg Maha Rahman maha Rahim..apa x nya masa baca tu..ada part yg sedih, ada part yg menggerunkan,ada part yg rasa kembang2 dada ni dgn Karimnya Allah,,ada banyak pulak cerita2 nabi dn rasul yang setiap seorang tu mempunyai perjalanan dakwah yang sungguh unik...and aku pun masih tertanya2 dalam byk perkara..spt..mengapa ya Allah ulang2 kisah2 nabi2..spt Nabi Musa..dengan Israel..dengan Firaun..dalam banyak surah...emm,,kene banyak baca n wat kerja lagi nih..
tambahkan ilmuku Ya Alim..

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

3 Comments

  1. Uswah |

    hehe. Uswah rase tak peliklah mama bagi ceramah.. Lagipun kan dah salu bagi pengisian time usrah.. lebih kurang same je.. hehe

     
  2. thaaqhib |

    ~ er~ masa sebelum bg ceramah tu..ada die suruh angkat sumpah akujanji tak? maklumlah..dah jadi "pegawai kerajaan"

    "katakanlah inilah jalanku" sumpah akujanji pegawai kerajaan allah

     
  3. Ummu Suhaib |

    mana ada pegawai kerajaan thaaqib!..tepat sekali sarananmu,,kita pegawai kerajaan Allah...Maha hebat sekali kerajaanNya ..x ada tolokbandingnya.. seyogia beramallah hamba2 pegawaiNya dengan bersungguh2 sbb Dialah AlMalik yg Maha melihat!

     

Post a Comment