Perasaan Ibu

4

Written on 12/30/2010 09:09:00 AM by Ummu Suhaib

Assalamualaikum wr wb.


Agak lama tidak meluahkan perasaan di alam maya ini...bukan tidak ada idea, bukan tidak ada cerita bahkan banyak peristiwa dan hal yang berlaku dalam hidup mama selama menyepi, ada yang duka, gembira,geram, sedih, bersyukur , semuanya saling menyulami hidup mama..agaknya dek terlalu banyak hal yg terjadi sehingga tidak tertulis dan tersuarat di sini....biarlah ia terlipat dengan kemas dalam lipatan memori mama...
Hari ini mood mama hendak menulis...di tujukan pada anak2 mama yang mama rindui..yang dekat dan yang jauh..yang di rumah walaupun dekat tapi masing2 mama rasa jauh sebab sedang di larikan oleh FB...IT..yanag semakin ganas menggoda ...

Mama baru saja baik (Alhamdulillah)setelah dekat 2 minggu Asthma ..setelah beberapa kali nebulizer dan kerap inhale vintolin...Walaupun badan rasa sedikit lemah dan tidak bermaya mama tetap happy dan bahagia dengan hidup mama..berapa hari ini mama tidak memasak di rumah, rasa agak lega..Alhamdulillah di kurniakan suami yang langsung tidak cerewet tentang makanan...dan amat sporting kalau mama tidak sehat banyak sangat melegakan persaan mama...Tapi sebenarnya Mama rasa terkilan juga tidak dapat memasak sendiri... hati lebih bahagia melihat yang tersayang makan makanan yang mama sediakan sendiri...Semuga Allah memberi kekuatan ,kesabaran dan kesihatan yang baik supaya mama dapat melaksanakan kerja suri rumahtangga dengan lebih sempurna..

Perasaan tambah bahgia dengan kepulangan anak mama Maimunah dari Melbourne ,Australia setelah tamat degree n honours in Physics, Alhamdulillah..Bahagia tapi sayu bila bila mengenangkan ada 2 lagi anak mama yang masih jauh di perantauan 1 di Mesir dan 1 di Jordan..Hati mama sentiasa berdoa agar mereka semua sentiasa dalam lindungan Allah...
Mama amat mngharapkan dan berdoa agar Hasanah yng di Mesir walaupun sudah tamat degree...cemerlang dalam tugasnya sebagai ibu dan isteri...walaupun bukan senang menjaga dan mendidik anak ynag masih kecil dan manja(Khayrat 1thn) dalam keadaan diri pun kurang sehat sebab ada manusia kecil lagi bakal di lahirkan...tidak mengapa Hasanah..Allah memilih mu untuk melahirkan pewaris nabi...insyaAllah..banyak2lah bersabar dan berdoa dan dekat kan diri pada Allah..Allah lah sumberkekuatan..

Mama rindu juga pada Ahmad yang baru juga berlabuh di lautan Ilmu di Jordan..tapi amat bersyukur Ahmad telah di kurnakan Allah kecintaannya kepada ilmu..Ahmad, bukan senang untuk mencintai ilmu..hanya yang terpilih sahaja dan di cintaiNya sahaja yang diberikan 'rasa' itu..mama dapat merasakan betapa bahagianya Ahmad berenang dalam lautan ilmu itu...Pastikan dan bertekadlah Ahmad agar suatu hari nanti Ahmad akan mengamalkan segala ilmu yang di pelajari itu...Malaysia amat dahagakan pemuda mujaddid untuk mensucikan bumi malaysia ini...Tidak tertahan rasa hati, geram ,marah ,meluat,sedih dan ada perasaan takut bila melihat keadaan di malaysia masakini..

Mama doakan Ahmad cemerlang dalam ujian ,peperiksaan terdekat dan akan datang..jaga diri nbaik2..sentiasa lah dekatkan diri pada Allah dengan membaca dan menghafal al Quran..biarlah ianya menjadi Syafaat buat dirimu di akhirat sana ..boleh juga abah dan mama menumpang sama...amin..

Sudah beberapa bulan Ahmad tiada di mata mama tapi tetap berada di hati mama...sering juga teringat2 apa yang di makan dan apa yng di pakai Ahmad..biasa lah ibu..seperti itu..selagi anaknya belum bernikah,masih d anggap masih memerlukan perhatian mamanya.. tapi bukan berarti mama nak Ahmad nikah cepat...Mama mengharapkan biarlah Ahmad fokus kepada pelajaran ilmu yng hendak di miliki..perkahwinan bukan main2 ..perlu satu komitmen yang teguh dan besar..cukuplah perhatian dari Allah dan kasih sayang dan doa dari mama dan Abah mengiringi Ahmad di Sana...bimbang juga hati kalau Ahmad udah teringin nak bernikah...Semuga Allah meneguhkan hati Ahmad..

Keluarga di malaysia ok ok sahaja....anak2 mama yang masih belajar , safiah di matrik UIA..sedang cuti di rumah..Aliya ,baru habis SPM sedang berprogram mukayyam di selangor...sedikit hari lagi Soleha, Nurul Hayat dan Nuha akan meneruskan persekolahannya di Sek men Hidayah..bila waktu bersekolahn bermula..Mama kan sibuk pula menyambung tugas 'supir'...dan akan jadi Supermum...Semuga sentiasa dalam perlindungan Allah dan hidup dalam keberkatan...Anak2 doakan lah mama dan abah sentiasa... Mama dan abah saaayaaang kamu semua!!!

If you enjoyed this post Subscribe to our feed

4 Comments

  1. ahmad |

    akhirnya.update jugak mama ye. hehe
    betul2 terharu~ T_T

     
  2. schml-kanzen |

    salam auntie dayat.

    masyaAllah, moga Allah tabahkan hati dan terus istiqamah.

    doakan kami exam di Tanta, final year insyaAllah.

    salam rindu dari Tanta.
    Syamil Esa.

     
  3. Noorsihah |

    tersentuh hati membaca rayuan seorg ibu,semoga Allah memberi kekuatan kpdnya n anak-anak kita.Amin.Selamat menyambut th 2011

     
  4. suhailsufian |

    http://suatuharinanti.wordpress.com/2011/01/01/perasaan-anak/

    shukran mama.

     

Post a Comment